Syftet med den ideella Föreningen Skogsägare för Stärkt Äganderätt är att verka för stärkt ägande- och nyttjanderätt av skogsmark, och att synliggöra de negativa följder med rådande system som finns inom svensk naturvård – bl.a bildandet av reservat och nyckelbiotoper.

Med rådande regelsystem håller äganderätten för privata skogs/markägare på att urholkas och man kan inte längre vara säker på att ha vare sig ansvar eller nyttjanderätt över den mark man äger.

Genom att samla Sveriges privata skogs och markägare bakom denna fråga så vill föreningen visa våra politiska beslutsfattare att det finns ett brett missnöje och att förändring behövs.

Vi tror att naturhänsyn i skogsbruk bäst bevakas och hanteras av de enskilda skogsägarna. Ofta är det generationers hänsyn till natur och kultur på den egna fastigheten som skapar förutsättningar för bevarandet av biologiska och kulturella värden.

Vi tror också att en levande landsbygd är viktig för Sverige och att detta bäst uppnås genom en sund och välmående skogsnäring som får landsbygden leva. Ett effektivt utnyttjande av skogen gynnar en av de mest miljövänliga råvaror vi har, och som också minskar klimatproblemen.

Håller Du med om ovanstående och att naturvården inom den svenska skogsnäringen behöver revideras och samtidigt ge det privata skogsbruket en starkare ställning

- Då skall Du gå med i föreningen.

Styrelse
Ordförande:  Lars-Erik Klockar